Sprawdź, czy twoja dieta jest zdrowa

Jesz zdrowe produkty, ale masz wrażenie, że twoja dieta jest daleka od ideału? Zobacz, gdzie popełniasz błąd!

Jadłospis bogaty w owoce, warzywa, pełnoziarniste pieczywo, nabiał, ryby i chude mięso to – przynajmniej w teorii – podręcznikowy sposób odżywiania. Wiele osób wychodzi z założenia, iż włączenie tych produktów do menu wystarczy, by dieta była korzystna dla naszego organizmu. Po części jest to prawdą, nie zapominajmy jednak, że nie mniej ważne są płyny, jakie spożywamy. Złe wybory i pozornie drobne błędy mogą zniweczyć nasze starania o zdrowie.

Jakie napoje są niewskazane?

Odpowiednia podaż płynów chroni nas przed groźnym dla zdrowia odwodnieniem – znaczenie dla zdrowia ma jednak nie tylko ilość spożywanych napojów, ale również ich jakość. Osoby pijące „hektolitry” coli, kawy lub słodkich napojów działają na swoją niekorzyść, podczas gdy amatorzy wody mineralnej, niesłodzonej herbaty (zielonej, czarnej, białej, czerwonej, ziołowej lub owocowej) i naturalnych soków warzywnych oraz owocowych mogą być spokojni o swoje zdrowie.

Szczególnie niekorzystne dla organizmu jest picie herbatek przeczyszczających, które w wyniku zwiększenia częstotliwości oddawania stolca mogą powodować odwodnienie. Herbatki stosowane na przeczyszczenie cieszą się dużą popularnością, uchodzą bowiem za doskonały sposób na utratę nadwagi, warto jednak pamiętać, że usuwają głównie wodę, a nie tłuszcze (preparaty przeczyszczające oddziałują na okrężnicę i jelito grube, podczas gdy do absorpcji tłuszczów dochodzi w jelicie cienkim).
∨ Czytaj dalej

Korzystając z herbatek przeczyszczających (zwłaszcza w nadmiarze!), zamiast szczuplejszej sylwetki możemy osiągnąć stan odwodnienia organizmu, wymagający (w skrajnych przypadkach) hospitalizacji. Nadmierna podaż napojów tego typu powoduje również problemy żołądkowe, skurcze brzucha, spadek stężenia potasu w organizmie oraz wzrost ryzyka wystąpienia arytmii serca.

Działanie moczopędne wykazują nie tylko herbatki przeczyszczające, ale i herbata zielona oraz alkohol, dlatego warto zachować umiar w ich spożyciu.

Jakich błędów żywieniowych unikać?

Niewłaściwy dobór napojów to nie jedyny błąd, jaki popełniamy, układając swoją dietę. Do najczęstszych nietrafionych pomysłów należą:

- nadmierna podaż błonnika – to prawda, że substancja ta zmniejsza ryzyko pojawienia się zaparć i pomaga w obniżeniu poziomu glukozy oraz cholesterolu we krwi, nie zapominajmy jednak, że duże ilości błonnika wywołują wzdęcia i biegunki; błonnik pęcznieje w jelicie, zwiększając objętość stolców – jeśli wydalamy duże ilości produktów przemiany materii ze znaczną częstotliwością, narażamy się na odwodnienie; spożywając błonnik w ilości większej niż zalecana, powinniśmy liczyć się także z ryzykiem obniżenia skuteczności niektórych leków;

- monotonia w jadłospisie – każdy z nas ma swoje ulubione dania i produkty, ale gdy w menu figurują stale te same potrawy, możemy przekonać się na własnej skórze, jak wyglądają objawy niedoboru witamin oraz składników mineralnych; troska o urozmaicenie diety przynosi korzyści nie tylko dla podniebienia, ale przede wszystkim dla zdrowia – jedząc produkty z różnych grup żywieniowych, dostarczamy swojemu ciału wszystkich potrzebnych mu składników;

- spożywanie zbyt dużych ilości białka – nadmierna podaż białka przy zbyt niskim spożyciu węglowodanów to prosta droga do zakwaszenia organizmu; warto uświadomić sobie również, że do przemiany białka organizm potrzebuje większej ilości wody niż w przypadku węglowodanów i tłuszczów – w praktyce oznacza to, że pijąc mało wody, możemy doświadczyć odwodnienia organizmu.

Jeśli masz wątpliwości, czy twoja dieta jest zgodna z wytycznymi dietetyków, poświęć chwilę na dokładną obserwację swojego ciała. Czy twoja skóra wygląda zdrowo? Czy ciało jest jędrne i ma przyjemny dla oka odcień? Czy włosy i paznokcie są w dobrej kondycji? Jeżeli gołym okiem widzisz wiele niedoskonałości i doświadczasz stale problemów zdrowotnych (łatwo się przeziębiasz, często dokuczają ci dolegliwości żołądkowe), przyjrzyj się swojej diecie. Nawet niewielkie modyfikacje mogą zdziałać cuda i poprawić nie tylko twój wygląd, ale i samopoczucie.


Partnerem serwisu jest


Komentarze (1)

avatar
avatar
Samantha (gość)

A dla mnie błąd to zapominanie o obiedzie. Ja jem codziennie zupy. W pracy odgrzewam sobie gotową zupę Profi w mikrofalce. Pyszna, polska zupa, idealna porcja, zastępuje mi obiad. Mało kalorii a odżywia i syci. Polecam pieczarkową i żurek. Moje ulubione! I są niedrogie, co ważne.

Wybierz kategorię