Kolej szybkiej prędkości Warszawa-Łódź. Podpisano ważne dokumenty
Umowa, która została podpisana dzisiaj, jest kluczowym krokiem w procesie opracowywania pełnej dokumentacji projektowej oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym a Łodzią.
Wartość dokumentacji projektowej, która jest oszacowana na blisko 350 mln zł, zostanie sfinansowana w 85% ze środków unijnych. Linia kolejowa Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław jest integralną częścią tzw. "kolejowego igreka", który został uwzględniony w unijnym Europejskim Korytarzu Transportowym TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.
– Unijne dofinasowanie dla prac projektowych między Warszawą i Łodzią to bardzo dobra wiadomość dla pasażerów kolei w Polsce. Komisja Europejska po raz kolejny doceniła strategiczne znaczenie kolejowych projektów CPK. Projektowana linia KDP pozwoli na włączenie lotniska CPK do sieci szybkich połączeń kolejowych, w związku z czym jest dla nas inwestycyjnym priorytetem – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Obecnie linia kolejowa Warszawa - Centralny Port Komunikacyjny - Łódź znajduje się w fazie zaawansowanych prac projektowych. Dokumentację dla odcinka Warszawa - Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje konsorcjum Metroprojektu i Sud Architekt Polska. Natomiast dalszy fragment linii, prowadzący od lotniska CPK do Łodzi, jest projektowany przez konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika. Harmonogram zakłada zakończenie projektowania pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku.
Ta inwestycja ma ogromne znaczenie dla poprawy infrastruktury kolejowej w Polsce. Po zakończeniu budowy linii Kolei Dużych Prędkości, czas podróży między Warszawą a Łodzią skróci się z obecnych półtorej godziny do zaledwie około 45 minut. Pasażerowie będą mogli dojechać z Warszawy do lotniska CPK w zaledwie 15 minut, a z Łodzi w około pół godziny.
– Spółka CPK realizuje europejskie cele transportowe, a UE wspiera budowę infrastruktury CPK. Nowa linia kolejowa między Warszawą a Łodzią to kluczowy odcinek realizowanego przez nas nowego systemu transportu. Po pierwsze, zapewni komfortowy dojazd do lotniska CPK. Po drugie, jako element kolejowego „igreka” połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań oraz liczne ważne ośrodki po drodze. Cieszy, że nasze projekty mogą liczyć na stabilne wsparcie ze strony Komisji Europejskiej – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Odcinek kolejowy dofinansowany ze środków Unii Europejskiej stanowi część linii kolejowej nr 85, nazywanej także "szprychą" CPK nr 9. Ta linia połączy Warszawę i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. Pierwszy etap eksploatacji przewiduje prędkość pociągów na poziomie 250 km/h, ale docelowo prędkość projektową planuje się na poziomie nawet 350 km/h.
Warto również wspomnieć, że to nie pierwsza dotacja z Brukseli dla projektu kolejowego CPK. W 2021 roku spółka CPK pozyskała około 110 mln zł z tego samego unijnego instrumentu CEF na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi oraz dla studiów wykonalności odcinka Warszawa - Łódź - Sieradz - Poznań.
– Dofinansowanie w wysokości ponad 290 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy Kolei Dużych Prędkości to kolejny krok w kierunku rozwoju korytarza TEN-T Morze Północne – Bałtyk oraz budowy spójnej i zrównoważonej sieci transportowej w Polsce. Cieszę się, że wsparcie beneficjentów przez CUPT przekłada się na powstawanie inwestycji o tak dużej skali – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Od jutra strefa buforowa na granicy z Białorusią
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?